З досвіду роботи


З досвіду роботи…
Сьогодні у світовому масштабі проблема здоров’я дітей увійшла до глобальних проблем людства.
Визначальним чинником погіршення стану здоров’я школярів є відсутність у багатьох з них пріоритетної спрямованості на здоров’я та мотивації до ведення здорового способу життя.
Підтвердженням вищезазначеного є найважливіші стратегічні завдання, визначені нормативними документами та численними дослідженнями науковців.
Тому важливим завданням школи є збереження здоров’я учнів та його зміцнення.
   Саме це і обумовило вибір теми моєї роботи: «Формування здоров'язбережувальної компетентності учнів шляхом науково-дослідницької діяльності», мета якої полягає в розвитку здоров’язбережувальної компетентності на уроках біології та шляхом реалізації низки завдань.
На мою думку, методи активного та інтерактивного навчання, творчі завдання, нестандартні уроки сприяють формуванню у школярів компетентнісного ставлення до свого здоров'я.
У свої роботі використовую різні здоров’язберігаючі освітні технології, спрямовані на виховання культури здоров’я.
Під час проведення уроків та позакласних заходів найчастіше застосовую такі здоров’язберігаючі  методи та форми роботи:
-                    дискусії, проблемно-пошукові завдання;
-                     пальчикова гімнастика та гімнастика для очей;
-                    кольоротерапія.
Обов'язковою  складовою частиною моїх уроків є фізкультхвилинки та хвилинки релаксації. Вони  поліпшують кровообіг і дихання, сприяють підвищенню розумової працездатності, позитивно впливають на  емоційний стан учнів. Вважаю, що урок не повноцінний, якщо на ньому не було емоційно-смислових розрядів: жартів,приказок, афоризмів, адже психофізичний комфорт – найважливіша умова попередження стомленості учнів.
Мотивація навчальної  діяльності учнів – це окремий етап уроку, проте її треба здійснювати на кожному з етапів різними способами – залежно від дидактичної мети й типу уроку.
Щоб  досягти  необхідного  результату,  використовую  різноманітні  прийоми  пізнавальних  мотивів:
- складання  кросвордів,  сенканів; прийом  « Дивуй»
- використання  під  час  уроку  художньої  та  наукової   літератури
- створення  ситуації  успіху
- створення  проблемної  ситуації. Наприклад, під час вивчення в 9 класі теми
«Ендокринна регуляція функцій організму людини» можна запропонувати  таку проблемну ситуацію:
Із 1940 року багато атлетів і культуристів почали застосовувати тестостерон та його похідні. 
Як ви дуваєте, з якою метою  спортсмени вживають цей гормон і до яких негативних наслідків це може призвести?
Здоров'язбережувальну компетентність можна формувати і при вивченні курсів біології рослин та біології тварин.
Наприклад, при вивченні  в 7 класі теми «Паразитичні черви»  організовую екскурсію до анатомічного музею медичного університету, де учні можуть побачити вологі препарати органів, уражених гельмінтами. Під час екскурсії наголошую, що одним із найефективніших заходів профілактики (попередження) зараження людини є дотримання гігієнічних правил — чистота рук, продуктів харчування (овочі, фрукти), предметів домашнього побуту і житлових приміщень.
Практичні приклади допомагають школярам зрозуміти, для чого потрібно вести здоровий спосіб життя.
Саме це і є одним із чинників, що спонукає учнів до науково-дослідницької роботи.  Теми дослідницьких робіт моїх учнів пов’язані зі здоров’ям людини. Наприклад: Вплив тютюнопаління на постнатальний розвиток нащадків. Вплив хронічної алкоголізації на репродуктивну функцію та материнську поведінку.
З метою залучення школярів до наукової діяльності запрошую викладачів ВНЗ, які проводять лекційні та практичні заняття. Експериментальна частина учнівських науково-дослідницьких робіт виконується на базі  ХНПУ імені Г.С.Сковороди, ХНФА та ХНМУ.  Під час написання робіт впливу тютюнопаління на організм ученицями 8-го класу Блотницькою Д. та Уваровою А. було проведено експерименти щодо впливу пасивного паління на організм людини. Дослідження здійснено на лабораторних щурах із використанням спеціально сконструйованої камери. Експеримент показав негативні наслідки пасивного паління на постнатальний розвиток нащадків, батьки яких палили. Дані науково-дослідницьких робіт були представлені на районній науковій конференції «Перші кроки в науку». Автори цих робіт стали переможцями.
Щорічно мої учні беруть участь у науковій конференції «Гагарінські читання».
Важливе місце у моїй діяльності займає й позакласна робота з предмету.
Мною були розроблені сценарії виховних заходів. Наприклад: «Твоє здоров’я у твоїх руках», суд над шкідливими звичками тощо.
Формування здоров’язбережувальної компетентності учнів неможливе без позитивного відношення до здоровя у їх батьків. Тому намагаюся залучати батьків до учнівських експериментів. Наприклад, при вивченні теми «Харчування й здоровя» пропоную провести вдома просте дослідження. Опустити шматочок курячої печінки в кока-колу і проаналізувати побачене.   Це сприяє розвитку духовного та соціального здоров’я. Запрошую батьків на лекції медпрацівників та тренінги соціального педагога.
Які ж результати моєї роботи? Покращився рівень начальних досягнень з предмету. Щорічно мої учні є призерами Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології, конкурсу-захисту МАН, учасниками учнівських наукових конференцій. Але найбільшим своїм досягненням вважаю покращення індивідуальних  показників  здоров’я саме тих учнів, які були залучені до науково-дослідницької роботи. Заходи, що проводяться у комплексі, мають свої результати: діти стали менше хворіти на застудні  захворювання, значно скоротили вживання шкідливої їжі, чемно ставляться одне до одного на прогулянках, в їдальні, на перервах. Учні  стали  краще усвідомлювати небезпеку шкідливих звичок. Значна кількість дітей займається в спортивних гуртках та секціях.
Результати впровадження мого педагогічного досвіду відображено й у видавничій діяльності.
З огляду на вищезазначене можна дійти висновку, що сьогодні перед нами, вчителями, постало одне з найголовніших завдань: навчити дітей мистецтву бути здоровим, бути творцем свого власного життя, виховувати в них відповідне ставлення до свого здоров’я як до найвищої соціальної цінності, допомогти зробити вибір на користь здорового способу життя. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий